Nu är det diskussion på aftonbladet

En diskussion som jag tror att ingen vågar prata om egentligen så det är ganska skönt att läsa om det. Jämförelse mellan barn. och då menar jag den sortens jämförelse som förekommer på "babycafe", "mammagrupper" osv. "mitt barn kan rulla från mage till rygg kan ditt barn det?" Mitt barn kan sitta själv, kan ditt det?" Jag minns själv när jag satt där på "babycafe", med en son i gips som inte kunde röra sig fast han ville, som inte kunde ta tag i fötterna för han hade ett gips som satt ivägen. Jag tittade ut över rummet där alla mammor med barn satt. där sitter tre mammor och jag kunde inte låta bli att tjuvlyssna på samtalet:
- " idag tog lisa tag i sina fötter själv, har din gjort det?" frågar mamma 1 till mamma 2 o 3, Mamma 2 försöker då bräcka det med att säga : " lille erik han har gjort det i en vecka nu och han kan vända sig både från mage till rygg o rygg till mage, hur är det med era barn" osv osv, så fortsatte konversationen. Och där sitter jag och tittar på, jag mår dåligt av det för min son är hämmad av gipset. och jag tror inte att mammorna 1, 2 o 3 mår så mycket bättre.
Jag tycker det är så tråkigt att vi ska måsta sitta och jämföra våra barn. alla har sin egen takt att utvecklas och är bra på olika saker. Visst kan jämförelser vara bra i vissa stunder, men det behöver inte gå till överdrift.
Därför tycker jag det är bra att artiklarna på aftonbladet publicerades. så ämnet tas upp och folk vågar säga ja eller nej.

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article14335686.ab

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article14335683.ab

http://www.aftonbladet.se/wendela/kronikorer/malinwollin/article14344653.ab

Här kan ni läsa krönikören Malin Wollins åsikt,
Barnmorskan Britta Wernolfs svar och
mammabloggaren Karolin Johanssons åsikt.

Trevlig läsning!



Kommentera
0 kommentarer



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback