Baka :)

Igår bakade jag frallor med grahamsmjöl och vetemjöl i, idag testar jag med bara vetemjöl och ser om dom blir godare. Det är riktigt roligt att baka nu när jag bor här, skulle aldrig få för mig att baka tidigare men känner mig sugen på att prova på, Receptet på frallorna:

50 g jäst
4 dl fingervarmt vatten
3 msk olja (jag tog olivolja för smakens skull)
1 tsk salt
1 tsk ljus sirap
3 dl grahamsmjöl (bytte ut detta mot vetemjöl i sista satsen)
ca 7 dl vetemjöl

smula jästen i en skål, häll över det fingervarma vattnet. rör tills jästen löst sig. blanda ner olja salt och sirap.
sikta ner mjölet och blanda till en smidig deg. rulla till små bullar och pensla med ägg, strö över vallmofrö. in i ugnen på 200 grader i 25-30 minuter.
brödet ska inte jäsas.

Gott gott! värt att prova :)



Kommentera
0 kommentarer



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback