Lördag

Bjöd ju Mamma, Pappa och Phille på middag igår :) Mamma fyllde ju år :)
Det blev nåt så gott som Hasselbackspotatis, fläskfilé och pepparsås. Till efterrätt blev det föneostkaka med hjortronsylt och saftsås.
RECEPT:
Hasselbackspotatis:
1 kg potatis
smör
salt och peppar (efter smak)
ströbröd
västerbotten ost/parmesan ost (välj själv vad du tycker är gott, vi gjorde en sallad till med västerbotten i och då körde vi med det)

Skala och skåra potatisen i tunna skivor utan att skära igenom (använd en träslev för att underlätta)
hyvla smör med en osthyvel och lägg på potatisen, salta och peppra.
Lägg potatisen i en ugnsfastform. In i ugnen på 200 grader i ungefär 30 minuter. (ös det smälta smöret över dom då och då).
riv lite ost över och strö över ströbröd och in i ugnen i ytterligare 10-15 minuter, du känner själv när potatisen är klar med en potatissticka.

Fläskfilén och såsen:
1 fläskfile
salt och peppar (efter smak)
smör

1 cremefraich
3 dl Grädde
soja
kalvfond
Mortlad svartpeppar,

skär bort hinnor och skär sedan filén i lagom tjocka skivor jag tog ca 2 cm skivor. Stek dom till dom är klar och ta ur dom ur pannan, häv i en klick smör i pannan och låt den smälta så all god smak lossnar ur pannan häv i creme fraichen och rör runt den i stekpannan tills den är i rinnande koncistens, häv på grädden och smaksätt med soja, kalvfond och svartpeppar. Låt såsen koka en liten stund ca 5 minuter innan du lägger ner filén i såsen. låt puttra på svag värme tills potatisen är klar.

Maten var uppskattad :)

Idag har vi varit ner på Ljusdal och handlat blommor till köksfönstren. Och hör och häpna Linda jag har köpt nya skor ;)

Robert är nu ute och grusar och jag sitter här, John han ligger och sover men snart vaknar han väl å då är det full fart igen.
Lillemannen har ju lärt sig att öppna dörrar.... Inte så populärt alla gånger som idag: Mamma var hit och hämtade lite köttfärs. när hon åkte var han ute i hallen och tittade ut genom sidofönstret. och där var han kvar medans jag och robert var i köket. Han ropade och ropade på momme, och när jag kommer ut så står han där barbent ute på bron JA dörren ut är öppen haha behöver jag skriva att det blåser som FAN här idag.... kall var han men fick snabbt upp värmen igen under täcket med mig. och som sagt nu sover han...

Ha en fin lördag och Hejja på LBK idag nu! :)



Kommentera
0 kommentarer



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback